Rechtstreeks van de fabrikant + gratis verzending vanaf 100 EUR + beveiligde betaling

Sinds 4 generaties

MAUL - Een succesverhaal uit het Odenwald

Oprichting en beginperiode

De geschiedenis van de firma MAUL begint in 1912 in het Odenwald. In Bad König-Zell om precies te zijn, waar meester-gereedschapmaker Jakob Maul zich op 45-jarige leeftijd op een stuk grond vestigt direct naast een watermolen. Met een klein team begint hij met de productie van metalen kantoorapparatuur. Daarvoor gebruikt hij de beschikbare waterkracht om zijn eigen elektriciteit op te wekken.

Het assortiment omvat in het begin notitiehaakjes, pennenveren, inktoplossers, briefopeners en boekensteunen. Het bedrijf groeit en bloeit snel, en als het zijn 25-jarig bestaan viert, heeft het al 160 werknemers. De bijzondere inzet van de oprichter van het bedrijf voor zijn werknemers verdient een speciale vermelding. De steun aan de werknemers en hun gezinnen tijdens de Eerste Wereldoorlog toont duidelijk aan dat Jakob Maul naast kwaliteit en vakmanschap ook om zijn werknemers geeft. Deze manier van denken is vandaag de dag nog steeds stevig verankerd in het familiebedrijf MAUL.

Originele MAUL-catalogi (eind jaren '50, '60 en 1913 v.l.n.r.)

Verdere ontwikkeling van de jaren '50 tot '90

Ingenieur Fritz Scharmann trouwt met Marie Luise Scharmann, de dochter van Jakob Maul, en treedt in 1923 in dienst van het bedrijf. In 1953 neemt hij de leiding over na het overlijden van Jakob Maul. Hij helpt het bedrijf groeien, breidt het assortiment uit met brievenschalen en telefoonarmen, vergroot het exportaandeel aanzienlijk en brengt talrijke bouwkundige veranderingen aan. Een jaar later verrijst op het in 1955 verkregen aangrenzende stuk grond een nieuw gebouw met een vloeroppervlak van 2.250 m² voor grondstoffen, stanswerkzaamheden en assemblage.

Fritz Scharmann overlijdt in 1971 en zijn drie zonen Werner, Helmut en Walter Scharmann, die al sinds respectievelijk de jaren 50 en '60 in het bedrijf werkzaam zijn, nemen de leiding over. In de jaren 70 begint MAUL met de productie van kunststof onderdelen. Het produktassortiment wordt verder uitgebreid en in de vestiging in Zell verrijzen nieuwe gebouwen en worden verbouwingen uitgevoerd. Behalve hoge kwaliteit ligt de nadruk nu op een goed productontwerp, klantenservice evenals gekwalificeerde werknemers en werknemersvriendelijke productielocaties.

Geëngageerde werknemers vormen het hart van het bedrijf - van 1912 tot vandaag:

ca. 1912:


de weg naar het MAUL-terrein en de oude papierfabriek

1934:


het vrouwelijke personeelsbestand van MAUL

ca. 1950:


verzending

ca. 1950:


introductie van ringmateriaal in de productie

1954:


MAUL bedrijfsuitstapje

ca. 1970:


vrouwelijke collega's van de assemblage

1975:


de nieuwe gereedschapsmakerij

1980:


opening van een nieuwe fabriekshal in Zell

2012:


MAUL viert zijn honderdjarig bestaan

2020:


smile@work - met een nieuwe visie, gericht op de digitale wereld, gaat MAUL de toekomst in

De jaren '90 tot heden

Met Stefan Scharmann gaat het bedrijf zijn vierde generatie en het volgende millennium in. Aanvankelijk leidde hij het bedrijf samen met Winfried Brand en Hermann Stühn, maar sinds 2004 is hij de enige directeur. Sinds de jaren negentig zijn de samenwerkingsverbanden strategisch uitgebreid, wat de onderneming nog sterker gemaakt heeft. In 1994 werd een nieuwe productiehal in gebruik genomen, de poedercoating werd onder milieuaspecten uitgebreid.

In 1999 introduceerde MAUL de eerste zuivere weegschaal op zonne-energie ter wereld. Sinds 2003 vormen MAUL en Hebel GmbH & Co. KG, waarvan de aandelen in 2001 werden verworven, één onderneming. MAUL produceert nu in Duitsland in Bad König en Kirchen. In 2004 wordt in Kirchen een productiehal en een magazijn gebouwd en in Zell een opslaggebouw, zodat MAUL nu over een totale gebouwoppervlakte van 25.000 m² beschikt.

In de geest van de oprichter van het bedrijf, vertrouwt men consequent op gemotiveerde en gekwalificeerde medewerkers, onder andere door middel van werknemersprojecten, winstdeling, een gezondheidsprogramma, inkoopvoordelen en, niet in de laatste plaats, platte hiërarchieën en bijscholing voor MAUL-medewerkers.

MAUL heeft momenteel ongeveer 1200 producten in zijn assortiment en maakt producten met 190 werknemers op twee Duitse locaties. In het Odenwald kijkt men uit naar de uitdagingen van de digitalisering en internationalisering en verheugt men zich op de spannende toekomst van de onderneming, waarmee de medewerkers een bijzondere band hebben die gebaseerd is op doorleefde traditie en waarden.